( Nouman Ali Khan kimdir ? )
( son mucize 1 )
( son mucize 2 )
( son mucize 3 )
( son mucize 4 )
( son mucize 5 )
Cuma suresi birinci ayet'le devam edelim.Kur'an'ı düzenli okuyanlarınız bilirler Allah (c.c) bir çok ayetin sonunda iki tane isminden bahseder.Örneğin; Gafurun Rahim, Azizul Hakim.. gibi.Şimdiki örneğimizde bir özel durum var.Allah(c.c) bir çok defa iki tane isminden bahsederken bu ayete özgü emsalsiz bir durum oluyor ve iki yerine dört ismini söylüyor.Önce Cuma suresini okuyalım;
يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ
Yusebbihu lillâhi mâ fîs semâvâti ve mâ fîl ardıl melikil kuddûsil azîzil hakîm(hakîmi). (Cuma/1)
"Göklerdeki ve yerdeki her şey, mülkün sahibi, mukaddes, mutlak güç sahibi, hüküm ve hikmet sahibi Allah’ı tespih eder."
Bu ayeti daha iyi anlayabilmemiz için bu esma'ların temel anlamlarını açıklayayım;
El-Melik ; hükümdar demek,en kolay çeviri bu şekilde yapılabilir.
El-Kuddus ;tertemiz demek,bütün temizliğin kaynağı da diyebilirsiniz.
El-Aziz ; mutlak güç sahibi anlamındadır.
El Hakim ; her ismin çok detaylı anlamları var ben yalnizca genel anlamını paylaşıyorum sizlerle.Hakim isminin de anlamı hüküm ve hikmet sahibi demektir.
Cuma suresinin birinci ayeti Allah (c.c) hakkındadır.İkinci ayeti ise Rasulullah (s.a.v) hakkındadır.
Şimdi ikinci ayeti inceleyelim;
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ
Huvellezî bease fîl ummiyyîne resûlen minhum yetlû aleyhim âyâtihî ve yuzekkîhim ve yuallimuhumul kitâbe vel hikmete, ve in kânû min kablu le fî dalâlin mubîn(mubînin).(cuma/2)
"O, ümmîlere, içlerinden, kendilerine âyetlerini okuyan, onları temizleyen, onlara kitabı ve hikmeti öğreten bir peygamber gönderendir. Hâlbuki onlar, bundan önce apaçık bir sapıklık içinde idiler."
Cuma suresi 2.ayet en sevdiğim ayetlerden biridir,çünkü tek bir ayetle Peygamber efendimizin (s.a.v) siyeri özetlenir.
Bu ayetle Allah(c.c) Peygamber efendimizin (s.a.v) ın toplumu nasıl değiştirdiğini dört adımdan bahsederek anlatır.Bu dört rakamı tandık geldi mi? evet , birinci ayette de Allah(c.c) ın dört isminden bahsetmişti değil mi?
Şimdi biraz düşünelim,1000,2000 veya 3000 yıl öncesinde yaşadığınızı hayal edin.Yepyeni marka eşeğinizle yeni bir krallığa giriyorsunuz.Yeni bir krallığa girdiğinizi nasıl anlarsınız?Bayraklar,heykeller,hükümdarın nişanını taşıyan askerler ve surlar görürüsünüz.Yani girdiğiniz yerin bir krallık olduğuna dair ve bir hükümdarının olduğuna dair işaretler görürsünüz değil mi?Hükümdarlar sembolleriyle tanınırlar.Tacı olmayan,kaftanı giyinmemiş bir hükümdarı tanıyamazsınız.Yani basit sadece bir t-shirt giyinmiş bir hükümdarı tanıyamazsınız.Hükümdar bir apartmanın 3.katında yaşıyor olsa kendine istediği kadar soylu denilsin hükümdar sayılmaz.Yani bir şatosu falan olmalı.İşte bu semboller bir hükümdarla muhatap olduğunuzun da göstergesidir.Yani kısaca hükümdarlar işaretleriyle tanınırlar.
Birinci ayette geçen Allah'ın (c.c) ilk ismi neydi ?El-Melik ,anlamı hükümdardı.
İkinci ayette geçen Peygamber efendimiz'in (s.a.v) yaptığı dört adımdan birincisi olarak insanlara hükümdarın ayetlerini okuduğundan bahsediyor değil mi?
Hükümdarlığını fark ettiniz mi?Şuradaki dağları fark ettiniz mi?Hükümdarlığın parçası onlar.Güneşi fark ettiniz mi?Krallığın bir işareti de o güneştir.Gece yıldızları gördünüz mü?Allah'ın (c.c) hükümdarlığının bir parçasıdır ve Allah (c.c) işaretleriyle tanınır.
İkinci ayette geçen Allah'ın (c.c) ismi neydi ? El-Kuddus ,anlamı tertemiz ,kusursuz ve,bütün temizliğin kaynağı.
İkinci ayette geçen Peygamber efendimiz'in (s.a.v) yaptığı dört adımdan ikincisi neydi?İnsanlara Allah'ın (c.c) ayetlerini (işaretlerini) okuyarak onları temizliyor.
Aradaki bağlantıyı görbiliyorsunuz değil mi?
Üçüncü bağlantıya bakalım;Allah mutlak güç sahibi olduğunu El-Aziz ismiyle bizlere bildiriyor.Kanunları güç sahipleri,yetkililer belirler.Evde kuralları anneler ve babalar belirler,çocuklar belirlemez ,çünkü yetki anne ve babadadır.Sınıfta kuralları öğretmenler belirler ,öğrenciler belirlemez zira yetkili olan öğretmenlerdir.Ülkede kanunları devlet belirler,kanun hazırlayanlar,mahkemeler gibi yetkili yerler yada kişiler belirler.Allah (c.c) buyuruyorki; "onlara kitabı öğretir." kitap arapçada kanun anlamın da gelir.Yani bu ayette Allah'ın (c.c) kanunlarını Peygamber efendimiz'in (s.a.v) öğrettiğinden bahsediyor.Bu arada kanunları belirleyen tek varlık El-Aziz ( kanunları belirleyen,mutlak güç sahibi tek varlık ) isminin anlamıyla Allah (c.c) 'dır.
Bu arada kitap İngizlizce'de de kanun anlamına gelir." The judge threw the book at him " -Hakim ona attı denildiğinde - en ağır cezaya çarptırıldı anlamında söylenir.Yani hakim dava sürerken sinirlenip kitabı eline aldı ve ona attı anlamına gelmez.Hakimin o kişiye karşı kanunların verebildiği en ağır cezayı verdiği anlamına gelir.
Birisi "bu işi kitabına göre yapacağım" deyince de kanunlarına kurallarına göre bu işi yapacağım anlamında söylemiş olur.
Sırada dördüncü bağlantı var.Allah'ın (c.c) El-Hakim isminden bahsediliyordu anlamı da hüküm ve hikmet sahibi demekti.ikinci ayette de Peygamber efendimiz (s.a.v)'in de hikmeti öğreten bir peygamber olduğunu söylüyor ve bu hikmet El-Hakim ismine sahip Allah (c.c.)'den gelir.
Anlatmaya çalıştığım bu iki ayette mükemmel bir bağlantı var.Benim sizlere bunu açıklamam anlatmaya çalışmam için örnekler vererek bir çok cümle kurmam gerekti.Allah(c.c) ise iki ayetle bizlere buyuruyor.
Sizce bunu bir insan yapabilir mi?Şöyle bir şey düşünerek hatta konuşabilir mi? Allah'ın (c.c) dört ismini söyledim ve söylerken o kadar düzenleyerek dizdimki sonraki söyleyeceğimle de bağlantı kurarak sıralamayı da koruyarak yeni bir cümleyi de öyle oluşturdum😊
Buna biz insanların gücü yetmez,yapamayız.Bizler okuyup geçiyoruz sadece.Bu mucizeleri okuyoruz ve çoğu zaman ne okuduğumuzun bile farkına varmıyoruz.Okuduğumuzun anlamını anlamıyoruz.Anlayabildiğimiz zamansa Allahu Ekber! diyerek şaşkına dönüyoruz.
(devam edeceğim inşallah)